Vrijwilligers werven met social media
Aan de slag met het werven van vrijwilligers met social media? Wij geven jou een aantal tips!
Maak social media pagina's aan
Plaats regelmatig berichten
Laat jouw volgers weten dat je vrijwilligers zoekt door regelmatig je vacatures te plaatsen op je social media pagina's. Deel ook ervaringen van jouw huidige vrijwilligers. Laat je volgers vooral zien wat voor organisatie je bent en wat jullie doen, zodat ze enthousiast worden om bij jouw organisatie aan de slag te gaan.
Schrijf een korte tekst
Social media is vluchtig, dus zorg ervoor dat je opvalt met een wervende, korte tekst. Maak ook gebruik van emoticons en populaire hastags in jouw social media bericht, denk aan #vrijwilligerswerk #denhaag, etc.
Zorg voor een aantrekkelijke afbeelding
Dat trekt de aandacht. Gebruik bijvoorbeeld Canva. Dit is een gratis programma voor het maken van leuke social media afbeeldingen. Heb je zelf geen goed beeldmateriaal? Je kunt in Canva gratis gebruik maken van rechtenvrije foto's.
Maak je links korter
Heeft de vacaturepagina een lange link? Gebruik een gratis URL shortener, zoals Bitly, om de link korter te maken. Deze link kun je vervolgens gebruiken in je social media bericht. Dat is handig voor bijvoorbeeld Twitter, want je bent gebonden aan een maximum van 280 karakters in je tweet.
Plaats je vacature op Den Haag Doet en je eigen website
Plaats je vacature op Den Haag Doet, zodat je hiernaar kunt verwijzen in jouw social media bericht. Bekijk ook onze tips voor het schrijven van een aantrekkelijke vacaturetekst. Plaats je vacature ook op jouw eigen website mét contactpersoon en contactgegevens.
Bonustip
Maak een wervingsplan op maat voor jouw vacatures. Elke organisatie is anders en zoekt weer andere vrijwilligers. Een gericht plan maken geeft de meeste kans op succes. Klik hier voor het format van een wervingsplan.
.